Mammaledig

Idag är det onsdag vilket innebär att jag och Nova är inne på vår tredje dag ensamma hemma. Pierre har återgått till jobbet och kommer hem typ klockan 18.00 varje dag på veckorna. Vi har hittills fördrivit tiden här hemma genom att gå på promenader, busa i babygymmet, sova (det sovs mycket från Novas sida!) och bara titta på varandra. När pappa Pierre kommer hem så försöker jag verkligen att "hålla mig undan" lite och låta honom knyta an så som jag får göra medan han jobbar. Självklart blir det inte samma men det känns ändå som att eftermiddagarna blir deras på något sätt ♥
 
 
Hon har förresten börjat skaffa sig rutiner när det gäller sömnen (vågar man kalla det så?) och nattamningen har mer eller mindre fallit bort. Hon somnar runt 23 varje kväll och vaknar första gången rung klockan 05! Hon har även sedan några dagar tillbaka tagit nappen riktigt fint och det hjälper både oss och henne att somna på kvällarna, vi gav henne inte napp förrän hon var typ 1 månad så att vi kunde vara säkra på att det inte skulle störa amningen! 
 
 
Hur mår jag nu då? Jotack, jag mår faktiskt riktigt bra nuförtiden! Eftersom jag blev sydd med ett par stygn efter förlossningen så har jag haft en ganska lång återhämtningsperiod, jag har haft otroligt svårt att röra mig och det har varit sjukt jobbigt när jag har suttit - både i soffan och på stolar.. Nu det senaste rör jag mig precis som vanligt och de yttre stygnen har läkt hur fint som helst. De inre har jag inte så bra koll på, det får min gamla barnmorska kolla på när jag ska in på efterkontroll den 10 sep. 12 kg har ramlat av mig sedan Nova blev till och även om jag vantrivs i hur min kropp ser ut just nu så har jag inte särskilt bråttom att bli vältränad tigen. Det får ta lite tid helt enkelt, I don't mind!
 
Såhär får man göra när man vill bada men inte får...
 
Trots att hela min värld i princip cirkulerar kring vår lilla familj nuförtiden så finns det ännu en grej som jag inte riktigt får ur skallen.. Den 17 sep åker min lillasyster nämligen till Belfast för att studera och hon kommer inte hem förrän i januari. Det känns fruktansvärt att inte kunna träffa henne förrän vid jul då hon kommer hem ett par dagar, jag är ju van vid att kunna ta en promenad eller en shoppingtripp/fika när som helst i princip. USCH! Lipar för mindre liksom, dör lite inombords när jag tänker på att vi ska behöva vinka av henne på flygplatsen om tre veckor typ. Innerst inne så är jag självklart glad för hennes skull men det hade helt klart varit skönare om Belfast låg lite närmare Sverige, haha.
 
 
Nu vaknade min lilla juvel så det betyder att min bloggtid är slut! 
Har egentligen massor av saker att skriva om men det får bli en annan gång ♥ Men så att jag inte glömmer så måste jag skriva ner två saker som jag vill minnas om flera år:
Nova går på MiniFom mot sin bubbliga mage och det fungerar jättebra, hon slipper liksom ligga och "krysta" utan att hon får någonting för det!
Igår var vi på BVC och hon väger nu 4790g och är hela 57cm lång! Hon är en perfekt liten bebis minsann, 5 veckor och 3 dagar gammal ♥
 

Kommentarer
Postat av: Beda

Du är bäst Lena!

2013-08-28 @ 18:10:20
Postat av: Malin

Härligt att allt går så bra för er :)

2013-08-29 @ 03:20:30
URL: http://www.malinolofssons.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0