Vecka 25 (24+2)

 
Måste bara slänga iväg en snabb tummen upp för det här med viktökning och andra kroppsliga förändringar hittills i graviditeten. Tänkte att jag gör en topp-till-tå-lista så att jag i framtiden kan springa in här igen, läsa och minnas allting som händer so far. Vill inte glöma någonting och jag VET att jag kommer släppa såna här småsaker när lillknodden väl har kommit :)
 
Huvud och hals
Känns så löjligt att skriva en sån överskrift eftersom det inte händer speciellt mycket här.. Men trots att området är litet så har jag ända lagt på mig några centimeter runt kinderna. Pierre skrattar gott åt mig ibland och säger att jag har blivit "lite rund" i ansiktet. Och ja - det har jag nog bannemig blivit för jag känner mig lite uppsvälld i kinderna plus att min dubbelhaka framträder lite tydligare än vad den brukade göra. Förr brukade jag behöva trycka in hakan lite för att se haka nummer två, men numera bara den finns där som en helt vanlig standardhaka. Får se om nummer tre kanske kommer och joinar gänget innan lillen är ute.
 
Bröst
Behöver typ inte skriva något mer än PANG här. Jag vet inte hur jag ska beskriva det på ett fint sätt när jag pratar om mina två favoritdelar här på kroppen så jag skriver det som det är.. Tillväxten har skett såpass fort att min hud inte riktigt hann med och därav har jag fått några få såkallade "strior". De är små och de syns knappt men jag kommer alltid att veta att de är där och jag ska spara dem som ett vackert minne av vad jag gör just nu - jag bygger ett liv, ger en ny människa chansen att få uppleva världen. Eller så kommer jag titta på dem och känna att det var onödigt att de ens behövde uppstå. Ett onödigt ont liksom. Vi får se! Jag är hursomhelst uppe i 3 storlekar över vad som är normalt för mig och det märks främst i hur tunga de är. Och att jag känner dem när jag drar armarna fram och tillbaka. Längtar efter att de ska bli mindre igen, har aldrig förstått mig på det där med fascinationen över storbystade kvinnor.
 
Rygg
Jag märker knappt av ryggsmärtor och enda gången jag tänker på det är när jag suttit ner för länge i kontorsstolen. Jag borde stå upp oftare men det blir liksom inte av eftersom jag är lat och hellre sitter ner och jobbar.. Sen är jag ju inte riktigt så långt gången att jag "borde" ha ont i ryggen heller, håller tummarna för att jag mår såhär bra längre fram också! Tyvärr har min rygg drabbats av hormonell akne dock.. Det är inte kul och det är det absolut jobbigaste med min kropp och dess förändringar nu. Jag har aldrig haft problem med plitor och akne förr så att det bara "flammade upp" nu när jag blev gravid är lite chockartat och väldigt obehagligt för mig. Har gjort massa research på internet och mina förhoppningar är att det försvinner efter förlossningen!
 
Mage
Löjligt. Det enda som händer i den här kategorin är att jag växer och blir större :) Nu är det här min absolut favoritdel på hela kroppen av sjukt uppenbara anledningar ♥ Vi kan både se och känna rörelser och sparkar tydligt och enligt min fina graviditetsapp så kan jag nog snart urskilja vad som är en fot och vad som är en hand. Känner mig lite stressad över det för tänk om jag inte alls kan urskilja vad som är vad?! Då kommer jag med all säkerhet känna mig som en dålig mamma..Snart kan nog Pierre lägg sitt öra på magen och höra det lilla hjärtat slå också, det berättade vår barnmorska för oss, allt som krävdes var tydligen lite tålamod för att hitta var någonstans på magen man ska lyssna :) Perfekt att sitta och greja med när man sitter i soffan på kvällarna!
 
Rumpa och lår
Vet inte om jag är såpass självgod och egenkär att jag inte ser att jag lagt på mig några kilon här men jag tycker att jag ser ut EXAKT som jag gjorde innan. Det kanske jag inte gör, jag kanske har fått en större röv men isåfall är det ingenting jag märker av :)
 
Höfter
Lite känningar av vad jag tror är foglossningar har jag, men inte mer.. När jag har stått eller gått för länge så får jag ont i ländryggen, långt ner strax ovanför rumpan liksom. Ibland strålar smärtan ner i låret men det är väldigt sällan, det har kanske hänt två dagar bara som tur är :) Jag ska börja med lite övningar som ska vara bra för att motverka smärtan så jag hoppas att det inte behöver bli mycket värre än såhär, för det går verkligen att hantera utan problem!
 
Fötter
Jag är svullen om fötterna på eftermiddagarna och om jag har mina converse på mig så får jag snöra upp dem succesivt allt eftersom dagen fortskrider. Annars får jag inget blod till fötterna, haha. Jag får också såna där strumpmärken varje dag så jag funderar skarpt på att ta min kära svägerskas råd och köpa mig ett par stödstrumpor eller två..
 
Vikt
Vid inskrivningen vägde jag 68kg och var stark och vältränad, hade inga som helst känningar av illamående eller någonting så jag har en teori om att jag borde gått upp mer i vikt än vad jag egentligen gjort hittills. Eftersom jag mådde som skit i några veckor i början och inte kunde äta ordentligt så tror jag att jag tappade i vikt snarare än att jag la på mig plus att jag inte kunde träna vilket med all säkerhet gjorde att jag tappade det mesta av min muskelmassa - alltså måste jag ha tappat vikt där också. Eftersom jag nu gått upp till 73kg så tror jag att jag egentligen borde gått upp ännu mera med tanke på min förlust av både matlust och träning... Så jag är glad! Känns inte som att den här graviditeten hade kunnat börja bättre i tiden egentligen :D
 
Kondition
Haha, den existerar inte! Det är inte jätteilla men jag får ständigt säga till Pierre att sakta ner eftersom jag inte kan gå i hans tempo längre. Nu går han väldigt, väldigt fort så det är faktiskt inte många som kan hänga med i hans tempo. Men nuförtiden så kan jag inte gå och prata samtidigt, det blir väldigt ansträngande :) Då sätter det där "hundflåset" igång! Trappor är döden.
 
Sådärja! Nu är denna listan fulländad och jag känner mig nöjd samtidigt som jag är oerhört utelämnad till er som läser nu.. Varför jag väljer att ni får vara med i hur jag tolkar och upplever den här graviditeten är för att jag själv vill ha sånt här att läsa nu när jag är gravid - eller innan för den delen. Det är magiskt och underbart nästan helatiden, men ibland gömmer det sig små mörka och jobbiga delar som jag inte visste om fanns innan jag blev gravid. Hormonerna tillexempel, att börja gråta bara för att man skrattat för länge och för mycket är ingenting jag känner är särskilt normalt men ändå är det standard nuförtiden. Gapflabbar jag så mycket att jag gråter så går känslorna automatiskt över till sorg varpå jag börjar gråta okontrollerat. Stackars Pierre ♥
Over and out!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0