Skitbra! (vecka 24+2)

 
Den här lappen har de satt upp inne på alla badrum här på jobbet, något jag tycker är svinbra. Visst, alla kanske "borde" veta hur man tvättar sina händer ordentligt men jag tvekar på att alla är såhär noggranna när de gör det.. Vi hade en läkare här på kontoret för ett par veckor sedan som föreläste om smittovägar och hur en sjukdom kan sprida sig från en person till en annan bara genom att man inte tvättar sina händer efter att man varit på toaletten. Som ett exempel berättade han om en studie som gjort i USA (kommer inte ihåg vart..) på ett kontor där alla som jobbade hade fått några droppar som de skulle smörja in sina händer med. En av dem fick "smittan" medan alla andra på kontoret fick sockerlösning eller bara vatten. Vad de sedan kunde hämta från undersökningen var att hälften av alla gemensamma ytor var smittade redan vid lunch - och det var bara för att en person bar på smitta.. Hälften?! Det är ju hur mycket som helst.
Jag som precis varit (och är fortfarande, mer eller mindre) är supernoga med handhygienen nu, jag snyter mig ju helatiden så det hade varit dumt att inte tvätta mig oftare. En liten bieffekt från all tvål och handsprit är att jag blir lite torr om händerna men det har jag löst med handkräm.
Det här med att tvätta händerna är nog lite som att träna.. Det är jobbigt att få in det som vana om man inte brukar göra det, men när man väl har börjat så känns det nog konstigt att inte göra det. Ska försöka implementera samma princip på det där med att använda tandtråd................. Var hos tandläkaren och tog bort tandsten imorse och som vanligt fick jag tillsägelse om att jag borde försöka använda tandtråd varje dag. Speciellt nu när jag är gravid, det är svårare än någonsing all hålla munnen fräsch. Haha.
 
Mitt nya, mer hygieniska liv börjar NU!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0