Hjärtklappning (vecka 27+0)

Direkt när jag och Pierre blev gravida och fick ett preliminärt BF-datum så laddade vi ner en "gravid-app" som visar ungefär vad som händer och när det händer i graviditeten. Det är sjukt spännande, speciellt när man själv kan märka att det som står där stämmer. Mindre roligt blir det när jag märker av de mindre smickrande bitarna av att vara gravid, tillexempel som att mina hormoner påverkar mina tarmar, att min ökade blodmängd gör mig svettig helatiden och helst har minusgrader i lägenheten (vilket Pierre förgäves försöker motarbeta) eller att jag ibland får sån hjärtklappning att det känns som att jag precis sprintat 500m. Imorse när jag satt på spårvagnen så började det nästan rinna saliv ur munnen på mig eftersom mitt hjärta helt plötsligt bara började rusa, det är lite läskigt men samtidigt så vet jag ju om att det är helt normalt.
 
Så här står det förresten i vår gravidapp den här veckan:
 
Barnet
Ditt barn är nu ca 25cm långt från huvud till stjärt och vikten är ca 1,2kg. Barnets tillväxt och utveckling är mycket snabb nu. Lungorna är i princip färdigutvecklade. Barnet är van vid din röst, fortsätt att prata och sjung för barnet.
 
Mamma
Det är nu en tredjedel kvar av graviditeten. Du kanske känner dig helt slut eller så mår du fantastiskt, det är mycket olika. Livmodern fortsätter att växa och du kan känna tryck upp mot bröstkorgen. Det kan vara en lite obehaglig känsla. Det är en kraftig tillväxtperiod mellan vecka 28-32. Barnet är livligt i magen och kan ibland hindra dig i din nattsömn. Nu är det dags att gå på föräldrautbildning, prata med din barnmorska.
 
Partner
Din partner kan tycka att det känns jobbigt under den här perioden. Påminn henne gärna om hur mycket hon betyder för dig och hur härligt det ska bli att få ett gemensamt barn.
 
Alltså all heder till den här appen som försöker involvera partnern i graviditeten - men serriperri.. Jag vet inte om det kanske bara är jag men om Pierre hade börjat kvittra över hur underbart det ska bli med ett gemensamt barn när jag inte mår bra så skulle jag nog spy i toaletten. Och att jag betyder mycket för honom visar han mig varje dag ♥ Speciellt genom att stå ut med mitt heta temprament och mina konstiga behov!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0